יסודות התזונה = מאמר מס' 3 ( חלבונים)

by davidgol | 21st אוגוסט 2010

Share

חלבונים

מגיע ממזונות כגון בשר, ביצים, חלב, גבינות וכו'.

חלבון בונה – שיער, ציפורניים, עור, תאים, הורמונים, אינזימים.

מיבנה החלבון – פחמן, חמצן, מימן + חנקן

 מחלבון ניתן לייצר פחמימות אבל לא ניתן לייצר חלבון מפחממה.

החלבונים בנויים מחומצות אמינו.

חומצות אמינו הם יחידות שבנויות מפחמן, חמצן, מימן וחנקן אבל כל פחמימה שונה מחברתה. בטבע ישנם 20 יחידות של חומצות אמינו. החלבון נוצר כאשר יש צרוף של חומצות אמינו ( מספיק 2, גם זהות). יש 8 חומצות אמינו שהגוף לא יודע לייצר בעצמו. 12 חומצות אמינו הגוף מייצר בעצמו. יכול להיות מצב שבזמן שנאכל מצוי חומצת אמינו אחת אבל הגוף זקוק לחומצת אמינו אחרת. 8 חומצות אמינו שהגוף לא מייצר הכרחיות לגוף וצריכות להגיע כמו שהם.

- מזון שמכיל את כל 8 חומצות האמינו ההכרחיות לגוף נקרא מזון בעל ערך תזונתי גבוה או חלבון מלא, מקורו מהחי: ביצה, חלב, בשר, עוף, דגים.

- מזון שחסר אחת או יותר מ 8 חומצות האמינו ההכרחיות נקרא מזון בעל ערך תזונתי נמוך או חלבון חסר, מקורו מהצומח: קטניות, דגנים, שקדים, אגוזים וכו'.

צימחוני – אדם שלא אוכל בשר ( אוכל מוצרי חלב), בקבוצה זו של אנשים אין בעיה של חוסר חומצות אמינו הכרחיות כי הם מקבלים אותם ממוצרי מזון הבאים מהחי ( מוצרי חלב ).

טבעוני – אדם שלא אוכל מזון מהחי כלל, יש לו בעיה של חוסר חומצות אמינות הכרחיות.

הפתרון לטבעונים וצמחוניים לספק ארוחה עם חלבון מלא הוא ע"י השלמת חלבונים:

1) השלמת חלבונים- צרוף של שני מזונות מהצומח המשלימים זה את זה ל 8 חומצות אמינו ההכרחיות לגוף.

הצרוף הוא כדלקמן : דגנים ( 2/3 ) + קטניות ( 1/3)

דגנים: חיטה, שעורה, שיבולת שועל, אורז, תירס, כוסמת.

קטניות: אפונה, עדשים, סויה, שעועית, פול, חומוס.

2) צרוף של חלבון מהצומח + חי כדי להשלים לחלבון מלא ( לחם/בגט/פיתה+ ביצה/גבינה/טונה ).

עיכול חלבון

מערכת הדם לא סופגת החלבון כמו שהוא, החלבון עובר פרוק במערכת העיכול ע"י אנזימים לחומצות אמינו בודדות וכך הם נספגים במערכת הדם. חומצות אמינו בודדות מועברות דרך מערכת הדם לתאים. בעצם הפירוק הגוף יכול לבנות חלבון לו הוא זקוק ולבנות חלבונים חדשים. במקרים שיש בגוף חומצות אמינו הכרחיות בכמות עודפת או חומצות אמינו לא הכרחיות, הם יהפכו לפחמימות, אז יגרם המצב הבא: 1) בחוסר פחמימות תהיה יצירת אנרגיה. 2) בעודף פחמימות יהפכו לשומנים.

 הפיכת החלבון לפחמימה מלווה בהפרשת חנקן בשתן ( הכבדה על הכליות).

תפקיד החלבון:

1) בניית תאים ורקמות.

2) בניית המערכת החיסוני, האינזימית וההרמונלית.

3) יצירת אנרגיה במצב של חוסר פחמימות ( 1 גרם חלבון = 4 קלוריות)

? מומלץ לאכול 20% חלבון מסך כל הקלוריות היומי.

? במצב של עודף חלבון הפיכה לפחמימות או לשומנים.

? במצב של חוסר חלבון: 1) פגיעה במערכת חיסונית, הורמונלית וכ'ו'). 2) שימוש בחלבוני הגוף ע"י פירוק שרירים וסכנת מוות.

- דוגמא לבעיה הורמונלית מחוסר חלבון לנשים הוא הפסקת מחזור נשי.

כמות חלבון:

מבוגר = 0.8 גרם חלבון על כל ק"ג משקל גוף

תינוק ואישה בהריון צריכים יותר חלבון ( תינוק כדי ליבנות תאים, אישה בהריון לשם העובר)

אישה בהריון = 2 גרם על כל ק"ג משקל גוף

תינוק = 2.2 גרם חלבון על כל ק"ג משקל גוף.

סגור לתגובות